Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?
Een huisstijl is een breed begrip. Dit kan variëren van enkel een logo met visitekaart en briefpaper. Tot envelop, with compliments card, brochure, presentatie sjabloon, bannerset, raamsticker, vlag en ga zo maar door. Het is dan ook lastig hier een ronde of vaste prijs voor op te stellen. Ook het eventuele drukwerk kan van invloed zijn op de kosten van de huisstijl ontwikkeling. Denk aan een bepaalde druktechniek of speciaal papier.
Vaak stellen wij met de klant een must have en wanna have lijst op. Zo bespreken we samen met de klant wat op dat moment de juiste investering is en wat mogelijk om lange termijn interessant wordt.
Contact
Wat kosten het ontwerpen en laten bouwen van een website?
Deze begroting kan enorm verschillen. Wenst de klant een tijdelijke campagne pagina of een website voor de aankomende jaren. Is er al een huisstijl waar de website op gebaseerd moet worden. Welke functionaliteiten moeten de website allemaal hebben. Wordt de website in meerdere talen opgeleverd. Hoeveel pagina’s moeten er ontworpen worden. Moeten er foto’s worden gemaakt. Moet er een manifest herschreven worden.
En zo zijn er nog tal van vragen die wij bij een introductiemeeting zullen stellen. Op deze manier managen wij verwachtingen en bespreken vooraf alle wensen en eisen om tot een passende offerte te komen.
Contact
Wat kost een logo?
Wat kost het ontwerpen van een logo is een vraag die wij vaak mogen ontvangen. Je zou verwachten dat wij hier dan ook een sluitend antwoord voor hebben maar helaas, niets is minder waar. Om dit te verduidelijken schetsen wij twee scenario’s.
Klant heeft een app laten ontwikkelen en voor het icoon op de telefoon moet nog een logo worden ontworpen. De app zelf kent al een stijl en vorm waardoor het doortekenen tot een logo relatief snel kan gaan. Wel zullen wij kijken naar het totale plaatje om ervoor te zorgen dat de uniformiteit behouden blijft.
Stel de klant wil zijn familiebedrijf gaan vernieuwen en daar hoort o.a. een logo bij, is de vraag al een stuk voller. Het logo zal ook worden toegepast op de huisstijl, de website, kantoor aankleding etc. Doordat het logo ontwerp een verhaal moet dragen en op verschillende uitingen zal komen te staan is een goed vooronderzoek en ontwerp proces van belang. Daarmee meer uren en dus een hogere prijs.
Contact
Hoelang duurt het om een logo te ontwerpen?
Het ontwerpen van een logo kan in sommige gevallen erg vlot gaan. Wanneer de klant goed voor ogen heeft wat hij of zij ermee wilt bereiken, voor wie het bedoeld is en er al visuele voorkeuren zijn in stijl en vorm. Echter blijkt het in de praktijk nuttig een gedegen vooronderzoek te doen om een logo te ontwerpen die niet alleen past bij de klant en het verhaal maar ook met de tijd zal meegroeien. Hierdoor wordt de investering zowel financieel als creatief duurzaam.
De gemiddelde doorlooptijd van een logo ontwerp is twee tot vier weken. Dat is inclusief presentie –en revisiemomenten. In veel gevallen wordt er na het logo ontwerp wel verzocht om het logo toe te passen op een visitekaart en briefpapier.
Contact
Wat is jullie uurtarief?
Lefhebbers hanteert per type dienstverlening een eigen uurtarief. Hierin maken wij onderscheid tussen creatie, consultancy en development. Zijn wij met een klant een samenwerking aangegaan voor een langere tijd, bieden wij ook een zogenaamd strippenkaart model aan. In het kort staat dat voor het inkopen van een x-aantal uren tegen een gunstiger tarief. Denk hierbij aan maandelijks terugkerend werk zoals een nieuwsbrief of aanpassingen van een brochure of website. Op deze manier zijn beide partijen verzekerd van korte lijnen, een stukje werkzekerheid en heldere onderlinge afspraken.
Contact
Hoelang duurt het om een website ontwikkelen?
Afhankelijk van de complexiteit en omvang is de gemiddelde doorlooptijd van een website ongeveer drie tot vijf maanden. We praten dan over het ontwerpen én het bouwen. Dit is echter vaak veel langer dan van tevoren wordt ingeschat. De reden hiervoor is vrijwel altijd het vullen en finetunen van de content. Denk hierbij aan het schrijven van nieuwe teksten, het laten maken van portret –of productfoto’s of directieleden die zijn of haar akkoord moet geven op iedere stap in het proces.
Lefhebbers streeft er dan ook altijd naar te starten met een overzichtelijke planning. Het in kaart brengen van de projectleden en wat er door wie allemaal gedaan moet worden naast enkel het ontwerp en de bouw. Zo managen wij verwachtingen, nemen en houden leiding tot en soms zelfs na de oplevering.
Uiteraard maakt de uitzondering de regel en zal een (ad hoc) campagnesite, tijdelijke pagina of aanvullende pagina mogelijk stukken sneller worden gerealiseerd.
Contact
Mogen wij jullie uitnodigen voor een pitch?
Uitnodigen kan natuurlijk altijd! Echter is Lefhebbers zeer kritisch om aan een pitch mee te doen. Ons creatieve goud is namelijk het concept, de ervaring, het idee, ons gedachtegoed. Nu zal de vragende partij ons op het hart drukken dat het idee – wanneer niet gekozen of gewonnen – niet gebruikt zal worden. Echter blijkt dit in de praktijk stukken lastiger dan het lijkt. Intellectueel eigendom kent veel fijne lijnen. Een combinatie van vrije informatie tot een sterk concept is goed bedacht maar juridisch niet te beschermen.
Daartegenover biedt Lefhebbers meer dan eens creatief advies aan charitatieve instellingen, collega ondernemers of klanten die met een creatieve wens aankloppen maar niet in ons creatieve spectrum passen.
Contact
Kunnen jullie ook een aantal ideeën pitchen?
Tijdens een brainstorm sessie of scrum sessie zal Lefhebbers zo veel mogelijk kanten en koersen met de klant onderzoeken. Samen zal worden onderzocht waar het gevoel en de missie van de creatieve uitdaging de meeste raakvlakken heeft. Is het ontwerp proces gestart dan zal Lefhebbers, met een gedegen onderbouwing, ten strijde gaan met welgeteld een en het beste ontwerp.
Doordat Lefhebbers veel energie steekt in het vooronderzoek en het uitvragen van de klant valt het gepresenteerde ontwerp vrijwel altijd in de smaak. Met een vooraf besproken aantal revisieronden waarin wordt geschaafd en gekneed komt Lefhebbers samen met de klant tot het uiteindelijke ontwerp welke past bij het verhaal, de klant, de opdracht en de doelgroep.
Contact
Leveren jullie een presentatie template aan in Microsoft Powerpoint of Keynote?
Lefhebbers ontwerp steeds vaker presentatie templates en pitchdecks. De klant heeft vaak de wens de content nog aan te willen passen na verloop van tijd. Wij bieden dan twee opties. Of de klant leert zichzelf Adobe Indesign aan en Lefhebbers kan vrij ontwerpen en converteren naar Indesign. Dat noemen wij de mooie optie.
Het alternatief is dat Lefhebbers het ontwerp naar de restricties van Microsoft Powerpoint of Keynote ontwerp waardoor het design er minder exotisch uitziet. Het document is dan wel te bewerken door de klant met kennis van Powerpoint. Wij leveren dan een zogenaamde template op.
Contact
Kunnen jullie het drukwerk voor ons verzorgen?
In de regel ontzorgt Lefhebbers de opdrachtgever van deze nobele taak. Het bijkomstige voordeel is dat Lefhebbers dan ook kan adviseren in de keuze van het juiste materiaal, druktechniek en meest geschikte drukker. Denk aan prijs, kwaliteit, snelheid van leveren en niveau van service.
Contact
Hoe gaan jullie met vertrouwelijke informatie om?
In het geval de opdrachtgever zelf al werkt met vertrouwelijke informatie of, een concept aan ons voor wilt leggen wat nog niet bekend mag worden, overleggen wij meer dan eens een zogenaamd NDA (Non-disclosure agreement) met elkaar. Het is nooit in Lefhebbers' belang om lichtvoetig om te gaan met het vertrouwen welke klanten in ons hebben.
Contact
Ben ik intellectueel eigenaar van wat jullie voor ons ontwerpen of bouwen?
Ja, op de enige uitzondering dat de opdrachtgever niet (tijdig) betaald voor het geleverde of afgesproken werk.
Contact
Leveren jullie een briefpapier template aan in Microsoft Word?
Dit behoort zeker tot de mogelijkheden. Microsoft Word kent echter wel beperkingen als het aankomt op het grafische niveau. Lefhebbers levert dan een briefpapier template aan met de juiste lettertypen en instellingen. Een Alternatief is om het briefpapier vooraf te laten bedrukken.
Contact