10 tips voor social media content creatie
In de praktijk blijkt het onderhouden van social media een redelijke klus. Zeker als jouw merk of organisatie geen marketingafdeling/medewerker heeft. Uitbesteden aan een extern bureau is dan in theorie vaak de beste oplossing. Daarbij is het van belang dat je goed beseft dat dit een samenwerking betreft en geen eenrichtingsverkeer. Jij bent namelijk de expert als het gaat om jouw business, product/dienst, klanten en stakeholders. Iedere dag werk jij samen met hen, ben je bezig met jouw product of dienst en lees je de nieuwsbrieven over het laatste ontwikkelingen in jouw branche. Dit is een belangrijk goed in de content creatie voor jouw social kanalen.
Met de juiste tips kan ook jij (in samenwerking mét of zonder een bureau) jouw social media communicatie opzetten of nieuw leven inblazen:
- Structuur is key
Maak content creatie onderdeel van de werkweek. Besteed in iedere weekly kick-off meeting met het team een paar minuten aan welke interessante afspraken/events/momenten op de agenda staan, wie hierbij aanwezig is en foto’s en video’s maakt van deze momenten.
- WhatsApp
Het is niet het meest geliefde medium, maar in deze context wel ontzettend bruikbaar. De laagdrempeligheid van Whatsapp in combinatie met de mogelijkheid voor deelname van een grote groep mensen (binnen en buiten jouw organisatie) maakt een Whatsapp groep een geschikt hulpmiddel voor social content creatie. In de groep kun je content delen en het helpt tevens om het creëren van social media content binnen het gehele team actief te houden.
- Spiegelreflex niet nodig
Voor online gebruik zijn vaak geen high-resolutie beelden nodig voor een professionele presentatie. De kwaliteit van de camera’s van de nieuwere iPhone of andere smartphone modellen volstaat al. Wapen je team, als dit nog niet het geval is, met een up to date telefoon en je hebt je eigen content creators op de werkvloer.
- Denk vooruit
De ene week kan je met gemak wel drie berichten maken en de andere week geen één. Daarom heb je idealiter voor je van start gaat met social media een aantal berichten voorbereid klaar staan. Zo gun je jezelf de tijd om content te maken en dek je je in voor een week waarin je even geen content kunt maken en hoef je er geen dagelijkse bezigheid van te maken. Zo voorkom je dat er een gat valt in de berichtgeving, wat er voor zorgt dat het LinkedIn algoritme het bereik van toekomstige berichten afremt.
- Rubrieken
Van terugblikken, inspiratie tot leestips en portretten; een terugkerend concept helpt je om sneller en meer content te maken. Je hoeft niet iedere maand opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik dezelfde opbouw van tekst en hetzelfde beeld template en je kunt gericht vooruit denken over wie/wat nog meer in deze rubriek past.
- Vluchtige media
Ga ook slim om met de teksten en beelden die je hebt. Social media kanalen worden steeds vluchtiger, want we hebben al zo weinig tijd en onze concentratiespanne wordt korter en korter. Kijk daarom kritisch naar het artikel dat je geschreven hebt, het interview dat je hebt gegeven of de fotoreportage die je hebt gemaakt. Zijn de alinea’s, vragen en antwoorden en foto’s ook los in meerdere berichten te gebruiken?
- Gedeelde smart
Maak een team project van content creatie. Eén persoon kan iedere week een hele dag bezig zijn met het maken van content, of je gehele team deelt wekelijks in een aantal minuten een korte update (in de Whatsapp groep die je bent gestart).
- Spot talent
De een heeft gevoel voor esthetiek, creativiteit en taal, de ander kent andere talenten. Kijk naar de kwaliteiten binnen jouw team. Misschien heb jij in jouw team van financiële adviseurs wel iemand met een voorliefde voor fotografie of een geboren copywriter.
- Collaborative- en user generated content
Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Werk samen met partners en sla de handen ineen om content te ontwikkelen over een gezamenlijk project of een onderwerp waar jullie je beiden voor inzetten. Content geschreven door gebruikers is tevens sterk, al dan niet krachtiger. Deel foto’s gemaakt door de nieuwe trotse huurder van het door jou ontwikkelde kantoorpand of een review die een klant over jou schreef.
- Ontwikkelingen algoritme
Last but not least: Social media platforms blijven doorontwikkelen. Blijf op de hoogte van de laatste updates door regelmatig artikelen te lezen over de werking van het algoritme en nieuwe features. Evalueer ook de conversie van je berichten. Hoe verloopt je bereik? Zie je uitschieters in reacties bij een specifiek bericht? De verklaring is vaak te vinden in de LinkedIn ‘regels van het algoritme en neem dit mee in toekomstige berichten.
En nu, aan de slag! Hulp nodig? Get in touch.