Hoe onderscheid je je in een digitale wereld waarin consumenten zich sneller en sneller bewegen? In een wereld waarin commercials, social ads en product placement niet langer effectief zijn, maar worden ervaren als irritant. Een wereld waarin je als marketeer kritischer dan ooit naar je eigen advertenties – in welke vorm en op welk kanaal dan ook – moet kijken om een succesvol resultaat te behalen.
De kracht van content marketing is alom bekend, en zo is de open deur: plaats de consument centraal. In They ask you answer zijn we iets specifieker. Om precies te zijn: “Content marketing draait om het centraal plaatsen en beantwoorden van de vraag van de consument’. Dé strategie voor het realiseren van groei in traffic, sales en brand awareness.
“Content marketing is simply the act of teaching and problem solving so as to earn buyer trust.”
We kennen ze allemaal, de vragen uit de markt. We krijgen ze dagelijks per mail, telefoon of ze komen ter sprake in zakelijke gesprekken of tijdens een familie verjaardag. Wat kost dat nou zo’n nieuwe website? Investeren in branding in tijden van crisis, wel of niet doen?
Maar de echte vraag is nu; Beantwoord jij deze vragen echt? En daarmee: Neem jij jouw doelgroep serieus? Overal en altijd heeft de consument van vandaag de antwoorden voorhanden via zoekmachines, social media en niet te vergeten ChatGTP. De antwoorden die zij zoeken op hun vragen, die krijgen ze. Maar van wie? (Yes, you!)
Aan de hand van ‘the big 5’ praten we je bij over de basis van deze business theorie:
‘Wat als ik het design wat jullie maken niet mooi vind?’ kan de twijfel van een klant van een branding agency zijn.
Wat zijn de grootste issues en uitdagingen in de industrie? Denk aan de vooroordelen die men heeft tegenover een autoverkoper, recruiter of marktkoopman. Je kunt doen alsof het niet bestaat, maar daarmee verdwijnt de issue niet. Wel door het bespreekbaar te maken. De consument van vandaag wil geen tijd spenderen aan het zoeken naar oplossingen, maar wil dat de oplossing naar hen toekomt. Opgeloste angsten, twijfels en uitdagingen leiden tot groei in sales.
Je kunt het maar één keer uitgeven. Een transparante en bovenal duidelijke communicatie over prijs is key. En nee, dit gaat (vaak) niet om het communiceren van de (vanaf) prijs in een grote gele cirkel op de homepage van je website, want dit is 9 van de 10 keer ook gewoonweg niet zo zwart wit. Leer je klant het waarom: Waarom kost het wat het kost? Hoe zit de opbouw van de prijs in elkaar? En dus ook, waarom kost het bij de ander meer of minder?
Dit kan in de vorm van een artikel, whitepaper (per business line of branche) of natuurlijk als dit goed te kwantificeren is in een heldere prijslijst of vanaf prijs.
Wat zijn de voor- of tegens van jouw product of dienstverlening? Schrijf objectieve artikelen over de voors en tegens, in vergelijk met een concurrent. We willen allemaal de beste keuze maken. Als jij met jouw content helpt de beste keuze te maken, wat zegt dit dan over jou?
Denk aan het uitlichten van verschillende werkwijzen, processen of verschillende materialen.
Wij van WC Eend adviseren WC Eend. Hoewel deze slagzin grote populariteit en succes heeft gekend, is de overtuigingskracht vandaag de dag lang niet meer zo sterk. Door de consument te voorzien van zowel eigen (educatieve) content als aanbevelingen en referenties optimaliseer je jouw overtuigingskracht. Wees zo eerlijk mogelijk en laat zowel die goede als kritische review zien. Wat je aanbiedt is ook simpelweg ook niet voor iedereen geschikt.
Lijstjes. We houden er van. Top 40 muzieklijsten, top 10 beleggers van het jaar, top 10 bureau’s in Amsterdam, etc. etc. De consument zal naast de antwoorden op inhoudelijke vragen evengoed jouw grootste concurrenten en concullega’s vinden. Het creëren van deze lijsten kan daarmee extra hulpvol zijn. Je hoeft zelf niet in de lijst te staan, maar de waarde zit hem in de traffic naar jouw website en jouw visie op de markt waar men interesse in heeft. Dit kan ook in de vorm van inspiratielijsten met beste projecten, leuke reclame campagnes en krachtige rebrandings.