Als startende energieke ondernemer zijn de arbeidsongeschiktheid en het pensioen niet echt de zaken waar je tijd en vooral geld aan wilt uitgeven. [terug naar het jaar 2011]
Op de radio werd er reclame gemaakt voor een BNR Crossroads bijeenkomst in het Felix Meritus te Amsterdam; ‘Verschillende generaties maken op de kruispunten in hun leven andere keuzes. Langer doorwerken of juist eerder met pensioen? Gaan freelancen of een sabbatical? Wat zijn de slimste keuzes?
Geprikkeld door deze vragen en benieuwd hoe een dergelijke bijeenkomst eruit ziet meldde ik mij aan. Fabian Wolf, van het bedrijf wat toen nog Lefhebbers Reclame & Ontwerpbureau heette.
Bij de receptie werd mij gevraagd of ik kwam voor de bijeenkomst óf dat ik mij kwam melden als uitzendkracht voor in de catering.
Een blik in de ontvangstzaal maakte duidelijk waar deze vraag vandaan kwam. Een prachtige zaal, vol grijze dakduiven.
[Een paar uur later, wijzer en geïrriteerd dat het geen open discussie betrof maar een door de ING gesponsorde showreel aan pensioen producten] Ik bestel een biertje aan de bar en wordt aangesproken door een keurige meneer die ik zou omschrijven als een aanstaand pensionado. ‘Goedemiddag, wat brengt jou hier en wat vond je van deze bijeenkomst? Nog in mijn frustratie reageerde ik vrij open en direct.
‘Eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit de manier is om het inrichten van mijn pensioen aantrekkelijker te maken. Dit is simpelweg een oneway ING roadshow waar ik meer op zoek was naar een dialoog en nieuwe inzichten. Mag ik vragen wat u hier vandaag brengt? Ik, ben Senior Vice President van de ABN-AMRO bank.
Een vermakelijk, open en interessant gesprek later, zat ik een paar weken later aan tafel, bij de ABN, met het pensioen marketing team.
Deze waargebeurde brand story, is een prachtige voorbode dat eerlijkheid het langst duurt, en de bevestiging dat Lefhebbers deze waarde nooit mag en zal verliezen.