In de beginjaren van een bureau sta je open voor ieder verzoek en grijp je alle kansen met beide handen aan. Tijdens een verjaardag sprak ik een vriendin die een interim klus liep bij een grote levensmiddelenfabrikant. Zij vertelde over de frustraties die haar werkgever had met het huidige branding- en marketing bureau. “Waarom organiseer jij niet eens een gesprek met jouw leidinggevende? Ik ben ervan overtuigd (bluf) dat wij de frustratie kunnen wegnemen. En zo geschiedde.’
Een paar weken later zat ik daar, tegenover de commercieel directeur. “Zo, ik begrijp dat jij ons kan helpen?’ “Dat klopt.’ Na het uithoren van de behoefte deelde ik onze, op dat moment perfect aansluitende, salespitch met als klap op de vuurpijl; “Wat zij ook als fee vragen, wij doen het voor de helft!”
Niet geheel onverwacht ontvingen wij een telefoontje met de conclusie; jullie krijgen een kans om te laten zien wat jullie kunnen. Het kantoor – wat wij destijds nog niet hadden – was te klein! De vlag uit!
Het leek ons een goed idee om een sampleactie te organiseren op drie grote stations die Amsterdam rijk is. Wij hadden namelijk gelezen dat sampling een lawine aan social likes veroorzaakt. De opdrachtgever vond het tevens een goed idee en bracht ons in contact met de producent van de samples:
“Hoi, ik begrijp dat jullie gaan samplen? Welk volume zaten jullie aan te denken? Geen idee, wat is de minimale volume om af te nemen?’
75.000 stuks meneer, en waar zou u deze willen ontvangen?
Naast dat de sampleactie zowaar een doorslaand succes bleek en de opdrachtgever ook daadwerkelijk veel social likes ontving, heeft Lefhebbers nog jaren later iedere ochtend heerlijk en gratis ontbeten.