$211 miljoen voor een redesign van het logo van BP. $100 miljoen voor het veranderen van Arthur Andersen in Accenture. $1 miljoen voor het vernieuwen van het Pepsi logo.
Je bent wellicht wel bekend met deze enorme bedragen die zijn uitgegeven aan logo redesigns door de grootste merken ter wereld. Vorig maand werd aan dit rijtje een onverwacht nieuw logo toegevoegd. Jawel; het nieuwe logo van Nederland.
Het redesign van het logo was het gesprek van de dag. Waar enerzijds het ontwerp onder vuur stond, stond anderzijds de prijs die het logo heeft gekost ter discussie.
200.000,- euro voor het ontwerpen van een logo. “ Belachelijk! ” Maar hoe zit dit precies in elkaar?
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de prijs voor het logo niet alleen betaald voor het ontwerp, maar voor de volledige uitrol hiervan. Het logo van Nederland komt namelijk terug op een groot aantal uitingen nationaal en internationaal. Denk aan het volledige drukwerk wat vernieuwd moet worden, een nieuwe website, de gevelsigning aanpassen op meerdere locaties in het land, etc.
Het logo wordt gebruikt door onder andere ministeries, universiteiten, ambassades, steden, sportbonden, waarmee het redesign vele stakeholders kent die tevreden gehouden moeten worden. Het logo van Nederland moet internationaal bijdragen aan een positief imago voor ons land, wat de export zal bevorderen en meer investeerders zal aantrekken. Zaken die het proces omvangrijk en complex maken waarmee de prijs voor zo’n traject omhoog gaat.
Ook wij krijgen vaak de vraag wat het ontwerpen van een logo of website kost. Onze eerste vraag zal dan altijd zijn: Wat moet het voor je doen? Welke functie(s) heeft het? Hiermee start het dialoog alvorens we samen tot een prijs komen.
De samenstelling van de kosten van logo redesigns is dus minder zwart-wit dan je misschien zou denken. Het logo van Nederland voor 200.000,- euro is dus helemaal zo gek nog niet.
[bron: Business Insider]