Ongeacht aan welke kant van een transactie jij je bevindt, kunnen wij stellen aan de hand van de vier(!) fusie overnames bij onze klanten dit kalenderjaar, dat een goed uitgevoerd merk geldelijke waarde toevoegt en helpt bij het verenigen van gefuseerde/overgenomen bedrijven. Je merk kan en zal een belangrijke rol spelen voor, tijdens en na fusies en overnames (M&A). Hierin onderscheiden wij drie fases: voor, tijdens en na fusie overname.
Of je nu koopt, verkoopt of fuseert, een sterk merk verhoogt de waarde die je op tafel legt. Sceptisch over die uitspraak? Bedenk dat toen Amazon in 2017 Whole Foods kocht, bijna 70% van de aankoopprijs voor het bedrijf naar verluidt “toegewezen was aan goodwill”.
Voor alle duidelijkheid, merk en goodwill zijn geen synoniemen, maar het maximaliseren van merkwaarde resulteert vaak in succes op de lange termijn, en goodwill biedt een plek om die immateriële waarde te kwantificeren.
Dus, geef je merk objectief onderzoek. Is je merk misschien verouderd en oud? Denk aan het verkoopproces van uw huis als voorbeeld. Wat doen de meesten van ons? We fleuren het op en knappen het op zodat het echte potentieel en de waarde ervan kan schitteren. Hetzelfde proces is van toepassing op jouw bedrijf.
Ik praat vaak met bedrijfsleiders die naar hun bedrijf verwijzen als “het best bewaarde geheim” in hun ruimte. Wat ze eigenlijk zeggen, is dat hun merk het verhaal van hun bedrijf niet goed vertelt. Een authentiek merk verzint niets; het identificeert en verwoordt de authentieke waarde die het klanten biedt op een relevante, oprechte en impactvolle manier. Maar zelfs als je merk niet zo sterk is als het zou kunnen zijn, is het nog niet te laat.
Maarliefst 70% van de aankoopprijs voor het bedrijf
was naar verluidt toegewezen was aan goodwill.
Een effectief merk is voordelig wanneer jij je midden in het M&A-proces bevindt. Sterke merken geven beide bedrijven duidelijk aan wie er aan de andere kant van de tafel zit en geven inzicht in de bedrijfscultuur en persoonlijkheid. Een goed geformuleerd merk communiceert duidelijk de waardepropositie van het bedrijf, waardoor het gemakkelijker wordt om sterke en zwakke punten te zien, gebieden waar bedrijven elkaar aanvullen en gebieden waar ze elkaar overlappen. Deze aanvullende informatie helpt bij de onderhandelingen terwijl je door het fusie- en overnameproces navigeert.
Zodra de transactie is voltooid maakt de aanvankelijke euforie meestal plaats voor de ontnuchterende gedachte aan integratie. Effectieve branding helpt om leiders te verenigen, op één lijn te brengen en hen verantwoordelijk te houden voor het rentmeesterschap van de merkprincipes.
Volgens adviesbureau Lippincott: “Merk is het krachtigste, maar soms het meest over het hoofd geziene instrument om veel voorkomende problemen bij een fusie op te lossen. Leiders die het volledige potentieel ervan zien, veel verder dan naam en logo, krijgen een belangrijke voorsprong bij het verenigen van bedrijven en culturen … Merk is de Poolster – het middelpunt voor het dichten van cultuurkloven en het bepalen van de integratieagenda.”
Gezien de kracht van merken om in dit proces te helpen, moet je zo snel mogelijk bepalen hoe de merken samen zullen leven (of niet zullen leven). Valt één partner onder een bestaand bedrijfsmerk, of moeten de merken worden aangepast en samengevoegd tot één nieuw merk? Hoe het ook zij, ga snel te werk om dit mogelijk te maken om een nauwkeurig en consistent merk te garanderen, en stuur dit vervolgens door de organisatie om het juiste niveau van integratie te garanderen. Als uw groeiplannen aanvullende acquisities vereisen, evalueer je jouw prestaties en werk je het plan vervolgens bij en houd je dit gereed voor uw volgende transactie.
We kunnen stellen dat effectieve merken bedrijven helpen hun diensten of producten op de markt te brengen en te verkopen, maar dat is niet alles wat ze doen. Bedrijfsmerken zorgen voor echte waarde, vooral in het M&A-proces. Of het nu gaat om het stimuleren van monetaire waardering, onderhandelingspositie, het bieden van inzichten die afstemming ondersteunen, een verenigende cultuur of het stroomlijnen van integratie, merken spelen een integrale rol bij fusies en overnames.