Het klinkt ‘oh zo logisch’: beginnen met het Waarom. Toch doen weinigen het. Menig bedrijf kan vertellen wat ze doen. En hoe ze dit doen. Maar waarom ze het doen? Bij het beantwoorden van deze vraag blijft het vaak langer stil. Omdat er geld in te verdienen is? Omdat we toch wat moeten met z’n allen?
Om die exacte reden introduceerde Simon Sinek in 2009 de Gouden Cirkel. Sinek draaide de volgorde om. Begin eerst met het Waarom, vertel dan Hoe en eindig met Wat. Nu, tien jaar later en met misschien nog wel meer behoefte naar antwoord, is dit nog steeds een van de meest waardevolle tools op het gebied van strategie en inspirerend leiderschap. Hier lees je waarom.
De Gouden Cirkel berust namelijk voor een deel op de wetenschap. Door eerst te beginnen met het Waarom, speelt men in op de binnenste laag van de hersenen: Het Limbisch systeem. Dit systeem is betrokken bij onder meer emoties en motivaties. Ofwel: Twee belangrijke beweegredenen voor het denken, handelen en communiceren bij mensen. Pas als een bedrijf duidelijk is in haar Waarom, discipline heeft in Hoe en consistent is in Wat, kan zij vertrouwen en loyaliteit opbouwen met haar klanten.
By Why I mean your purpose, cause or belief – Why does your company exist? Why do you get out of bed every morning? And why should anyone care? – Simon Sinek
De vraag naar het Waarom is er dan ook een die wij onszelf dagelijks stellen. Het is de start van ieder traject. Bij eigen werk. Bij werk voor onze klanten. Waarom doen wij wat wij doen? Waarom doen zij wat zij doen? De essentie van de drijfveren waarom je iedere dag je bed uit komt. Pas als wij (en zij) geloven (en uitdragen), zal de rest volgen.
Aan de slag met het achterhalen van het Waarom van jouw organisatie? Lees meer over de Golden Circle in het boek ‘ Begin met het waarom? ’ of neem contact met ons op.
Bron: Begin met het waarom? Simon Sinek