Je leest een spraakmakend artikel op LinkedIn. Je stuurt het artikel naar je vrienden in een WhatsApp groep. Je deelt je mening, wisselt ervaringen uit en je vrienden besluiten over te gaan tot aanschaf van het product. Zonder dat je het als marketeer weet, is jouw artikel onderdeel geworden van Dark Social sharing.
Dark Social is de blind spot in de meetbaarheid van online traffic.
Het type traffic dat moeilijk te realiseren is, maar tegelijkertijd van grote waarde kan zijn. Hoe zit dat?
Dark Social is traffic naar webpagina’s die afkomstig is van social privé kanalen. Denk aan kanalen als Whatsapp, Facebook Messenger of Instagram’s Direct Message. Deze referral gegevens worden niet in kaart gebracht door de tools die gebruikt worden om website traffic te analyseren, zoals het veelgebruikte Google Analytics.
De waarde van Dark Social zit met name in het ambassadeurschap van de afzender. Iemand die namens jouw merk jullie boodschap aan de wereld verkondigt. Je merk verdedigt bij kritiek en mensen wijst op wat je te bieden hebt. Wat wil je nog meer?
Ook de toenemende tijd die we doorbrengen op social media en chat apps maakt dat we niet langer om dit belangrijke en snelgroeiende online communicatie fenomeen heen kunnen. Reden genoeg om aan de slag te gaan met een Dark Social Strategie.
Moedig Dark Social Sharing aan met prominente deelknoppen als “Deel dit bericht via Whatsapp”, “Share via Instagram” of “Breng je collega’s op de hoogte”. Of keer de rollen om: Al gedacht aan zelf gebruik maken van Dark Social kanalen?
Kortom, mogelijkheden te over. Aan de slag!