Why colors matter?

Ferrari rood. Heineken groen. McDonalds geel. Kleur is onlosmakelijk verbonden met het merk en daarmee in een split second herkenbaar. Vanaf de snelweg met 120 (of 130) km per uur, of tussen de honderden instagram posts en advertenties die we dagelijks voorgeschoteld krijgen.


Naast vorm en typografie speelt kleur binnen branding een enorme rol. Een element wat misschien nog wel meer impact heeft dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van een kenmerkende kleur de herkenbaarheid van je merk tot wel 80% kan verhogen. Hoe zit dit?

Kleur heeft een sterk effect op onze emoties. Het wakkert ons op onbewust niveau aan. De effecten van kleur in een brand of marketingcampagne zijn dan ook significant als je het hebt over de associaties van de doelgroep.

Met kleur kun je opvallen of juist kiezen om in te blenden. Kleur kan dan ook strategisch worden ingezet in branding en marketing. Een keuze om de regels te volgen of je eigen regels te schrijven. Kleuren kunnen een andere betekenis kennen in een andere context, branche of continent.

Dan hebben we het nog niet gehad over praktische werking van kleur. Het bepaalt dagelijks wat we kiezen. Kleur bepaalt waar de aandacht heen gaat en dus wat belangrijk is, en wat niet. Heeft de kleur van een verpakking invloed op welk merk we kiezen in de supermarkt? Heeft de kleur van een knop op de website invloed op of we er op klikken of niet? Het antwoord is ja.

Kleur maakt een emotionele verbinding met klant en doelgroep en zorgt voor herkenbaarheid in de markt. That is why colors matter.

Read more

Blog

Vuurpijl bij daglicht

Blog

Innoveren in tijden van voorspoed