Branding als pijnverzachter

Een branding of rebranding traject is een investering die je doet als merk of organisatie. Een investering waarvan je graag de garantie krijgt dat deze zich gaat terugverdienen.

Wij geloven heilig in de kracht van brand design in iedere branche en zien iedere dag de effecten hiervan. Bij onze klanten en bij onszelf. Nu kunnen wij je uren vertellen over ons geloof, maar vandaag laten we graag wetenschappers aan het woord.

Er zijn verschillende onderzoekers die het begrip merk anders definiëren. Voor de een is het een netwerk van associaties wat enkel bestaat in het brein van de mens en voor de ander is het het een tal van tastbare producten. Een eenduidig antwoord blijft vooralsnog uit.

Wel worden in menig onderzoek de effecten van branding meetbaar gemaakt. Zo werd in 2015 het effect van branding erg duidelijk door middel van een baandoorbrekend experiment.

Wetenschappers onderzochten het effect van branding van een product wat een aantoonbaar verschil maakt in hoe mensen zich voelen:
Medicatie. Het experiment bestond uit vier testgroepen die branded en generieke medicatie testten met en zonder werkzame stoffen. Wat bleek, de branded placebo had meer effect op de testgroep dan de generieke placebo. Zij ervaarden significant minder pijn dan de andere testgroep, waarmee het onderzoek het positieve effect van branding aantoont op de waardering van een product en de kwaliteit. Ofwel, klanttevredenheid.

Benieuwd naar wat branding voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Bron: The Impact of Brand or Generic labeling (Faasse, Martin, Grey, Gamble en Petrie, 2015)

Read more

Blog

Hoe creëer je draagvlak voor branding binnen jouw organisatie?

Blog

Strategisch partnership Lefhebbers Brand Design & twelvetwenty