Hype house, collab house, makershuis of inhoudscollectief, allemaal woorden die hetzelfde concept duiden. Het staat voor een gedeelde woning waar content creators samenwonen om dag in, dag uit content te produceren voor merken en/of hun eigen social media kanalen.
Het fenomeen is ontstaan in Los Angeles waar de afgelopen jaren een heel netwerk is gevormd van Content Houses. Beeld je omheinde straten in met villa’s, tuinen waar menig hovenier jaloers op zal zijn met zwembaden, prachtige interieurs, bewoond door gen Z’s gewapend met telefoons en vlog camera’s.
Nu kan me voorstellen dat als je dit leest je niet direct denkt, “Dit is wat voor mij(n merk/bedrijf)!”. Maar we kunnen er zeker wat van leren. Zo krijgen wij vaak vragen in de trend van: “Wij willen graag werken aan onze zichtbaarheid/naamsbekendheid/top of mind zijn/worden/blijven, kunnen jullie ons daarbij helpen?’
De inzet van social media is meer dan eens (onderdeel van) het antwoord op deze vraag. Een oplossing die over het algemeen zeer positief ontvangen wordt in de organisatie. Waarna binnen 1 of 2 brainstorms de social kalender wordt opgesteld.
Tot de vraag wordt gesteld: “Wie gaat ons wekelijks voorzien van de foto’s, video’s en tekst?’ (….)
Content Houses zijn ontstaan vanuit het inzicht dat content creatie (in dit geval voor social media) zeer intensief is en de focus op moet (blijven) liggen om succesvol te zijn op social media. Iets wat door veel merken en organisaties wordt onderschat.
Die villa on top of the hills is geen vereiste voor een succesvol Content House. Haalbaarheid en strategie daarentegen wel. Volgende week delen wij 10 tips om vorm te geven aan jouw Content House. Geen influencers, geen zwembaden; beloofd. Stay tuned.