De kracht van een visuele taal

Ieder merk heeft zijn of haar eigen visuele taal; een combinatie van kleur, typografie, vorm en beeld.

De visuele taal is in essentie de richting waarin alle visuele uitingen opgaan, ontstaan vanuit het DNA van het merk. Het vormt een totaalbeeld dat bijdraagt aan de herkenbaarheid, het onderscheidend vermogen en een professionele uitstraling van het merk. De kracht van deze visuele taal is afhankelijk van de mate waarin de doelgroep de taal kent, begrijpt en spreekt.

De meest gestelde vraag is dan ook; hoe je deze taal ontwikkeld?


Een open deur, maar iedere visuele strategie komt voort uit een heldere doelstelling. Moet het inspireren, informeren of activeren? Een visuele taal heeft een andere functie wanneer men hem enkel mooi vindt klinken, dan wanneer men de taal daadwerkelijk gaat spreken.

Het tweede element is een onderzoek naar het DNA van het merk. Waarin de kernwaarden, visie en boodschap van het merk centraal staan.

Meer weten over de trends en ontwikkelingen van 2020
op het gebied van visuele taal? Lees dan dit artikel .