Hoe creëer je draagvlak voor branding binnen jouw organisatie?
Meer en meer mensen kennen en geloven in de kracht en waarde van branding. En dat is niet zonder reden. Maar wat als jouw collega/leidinggevende/team hier niet van overtuigd is? Hoe leg jij dan uit wat de waarde is van branding? Of het nu gaat om B2B, B2C, een product of service. In dit artikel duiken we in merkwaarde, oftewel, brand equity.
We beginnen bij het begin: Wat is een merk?
Een merk is een samenstelling van elementen; zichtbaar en onzichtbaar. Een netwerk van associaties dat in het hoofd van de klant onlosmakelijk verbonden is aan een organisatie. Van vorm en kleur (logo, website), tot aan waarden (lef, gezelligheid), woorden (i’m lovin it) en zelfs geluiden (jingles, het openen van Grolsch of het unlocken van een Van Moof) en geuren (Chanel No.5 of Abercrombie and Fitch). Een merk is bovenal herkenbaar en onderscheidend.
We gaan een stapje verder: Hoe geeft een merk waarde aan jouw business?
Een merk draagt bij aan verschillende onderdelen die key zijn voor het succes van jouw business. Investeren in branding draagt bij aan snellere groei, hogere winst of operationele efficiëntie.
How?
- Brand awareness
Branding draagt bij aan herkenbaarheid en naamsbekendheid, ook wel brand awareness genoemd. Mensen weten waar je voor staat, wat je te bieden hebt, wat jouw bedrijf anders maakt dan de concurrent. Of het nu online traffic is of een salesgesprek waarmee jij jouw business pijplijn vult. Top of mind zijn heeft een meetbare impact op jouw resultaten.
Waar branding op dit gebied extra waarde toevoegt, is differentiatie. Men maakt op voorhand een betere inschatting van of zij een match vormen met een merk. Denk aan een luxueus merk waarvan een deel van de doelgroep – voor wie de prijs en services niet passend zijn – niet aanslaat op jouw communicatie, boodschap of stijl.
- Verkorten salestraject
Voortbordurend op bovenstaand punt; een heldere positionering en een duidelijke boodschap zorgen ervoor dat een prospect al voordat hij/zij klant bij jou is, weet waarvoor jouw merk staat. Je hoeft geen tijd te investeren in het vertellen van dit verhaal in salesgesprekken. Je kunt gelijk ingaan op de inhoud en de relatie, waarmee je deze trajecten verkort en zo sneller deals sluit.
- Pricing
Bij gelijkwaardige voorwaarden, betalen mensen meer voor merken dan voor generieke producten. Een duidelijk en betekenisvol onderscheidend vermogen of simpelweg het wekken van vertrouwen en rust bij de klant, maakt dat zij meer willen betalen voor jouw product of dienst.
- Behoud van personeel
Ook HR heeft baat bij sterke branding. Cultuur en (employer) branding zijn nauw met elkaar verbonden. Het helpt bij het werven van de juiste mensen, die goed weten waar jouw bedrijf voor staat als zij solliciteren. Een hoger slagingspercentage van gesprekken met potentiële medewerkers en tevens heldere verwachtingen en vertrouwen die bijdragen aan het behoud van personeel.
- Merkloyaliteit
Branding draagt bij aan merkloyaliteit. Mensen zijn bereid meer te betalen voor een merk waaraan zij loyaal zijn. Retentie aankopen verlagen marketingkosten en geven een groot voordeel boven concurrentie.
- Marketing spend
Een merk met een heldere boodschap en consistent design draagt bij aan een efficiëntere marketinginrichting. Het marketing team hoeft het wiel niet keer op keer opnieuw uit te vinden, maar bouwt voort op de vaste basis. Ook externe content creators of bureaus kunnen sneller te werk gaan op basis van het bestaande merk met een bondige briefing.
Kortom, investeren in branding is een win-win. Het reikt verder dan esthetiek maar heeft positieve invloed op de bedrijfsresultaten, van sales tot HR en finance.