Vandaag heeft Lefhebbers het officiële recht verkregen om de ‘registered’ R toe te voegen aan ons logo. Daar zijn we best trots op! Een proces dat wij niet alleen hebben doorlopen, maar met hulp van onze partner op het gebied van merkrecht de Merkplaats. Lefhebbers schoof aan bij Alphons, eigenaar en oprichter van de Merkplaats, om de belangrijkste zaken omtrent merkrecht te bespreken.
In een indrukwekkend kantoor op de Amsterdamse Herengracht tref ik Alphons. Het ADE weekend is net achter de rug. Mijn oog valt – tussen alle kunst, pracht, praal en een tv scherm dat een indrukwekkend portfolio toont – op de onmisbare neon gele ADE box. “Die hebben we ook vastgelegd!” zegt Alphons vol trots en enthousiasme.
de Merkplaats is ontstaan na een studie Rechten aan de VU. Met een scriptie op zak over een niet zo populair topic, ‘Do it yourself divorce’, bleek het een hele uitdaging een baan te vinden in de advocatuur. Plan A ging de prullenbak in en zo werd (gelukkig) plan B geboren, wat vandaag de dag is uitgegroeid tot de succesvolle Merkplaats. Een grote voorliefde voor design, kunst en fotografie vormde de motivatie om het werk van jonge ontwerpers te beschermen, wat later uitgroeide tot merken bescherming bieden met de Merkplaats.
Lefhebbers: Om te beginnen; een lesje merkrecht one-o-one. Wat verstaat de wet onder een merk en wat kun je vastleggen als merk?
Alphons: “Vroeger kon je alleen producten vastleggen zoals de tv, een telefoon of computer. Warenklasse noemen we dit. KLM ging toentertijd – we praten over 1987 – hun business cards vastleggen in de papierwaarde. Een krampachtige manier om hun service, die hoog in het vaandel staat, vast te leggen. Iets wat toen simpelweg niet kon. Nu kun je merken vastleggen. Van een persoon(smerk) tot product (waren) en diensten. Je legt een naam vast, de schrijfwijze, maar ook het beeldmerk en alle onderdelen die voor jouw merk binnen jouw klasse uniek en herkenbaar zijn zoals kleur, geur, smaak of vorm. Denk bijvoorbeeld aan het Grosch bierflesje of Ferrari rood.”
Lefhebbers: Waarom is het belangrijk om je merk(naam) te deponeren?
Alphons: “Je kunt beter vragen waarom niet? Als je jouw merk niet vastlegt, kan iemand anders er met jouw merk en bijbehorende opgebouwde waarde vandoor gaan. Zo verzorgden wij de merkregistratie van topmodel Doutzen Kroes. Uit onze monitoring kwam naar boven dat een beautymerk in Iran business wilde voeren onder haar naam. Dat kan, maar dan moeten zij hiervoor de rechten afkopen. Je kunt op deze manier tevens de kwaliteit en het imago van jouw merk beschermen door eerst een onderzoek te starten naar, in dit geval, de kwaliteit van de beautyproducten. Doet dit geen afbreuk aan jouw merknaam? Wil je wat jij hebt opgebouwd als ondernemer verkopen? Dan is de merkregistratie iets wat je mee neemt in waarde van de verkoop. De waarde van een merk gaat verder dan de waarde van materieel en personeel en is daarmee van groot belang, ook financieel gezien. De exclusieve merkrechten heb jij en daarmee tevens de rechten om licenties te verkopen aan mensen die onder jouw naam willen werken.”
Een naam wordt een merk, en een merk krijgt waarde.
Alphons: “Een andere veelgehoorde reden om het niet te doen is de perceptie dat het heel duur is. Dit is echter niet zo. Niet meer, moet ik zeggen. Vóór de oprichting van het Europese merkenregister kostte een registratie (voor 10 jaar binnen Europa) 30.000 euro. Dit omdat er door heel Europa agenten zaten met wie we moesten schakelen, land voor land. We moesten efficiënter en goedkoper werken. Nu is er een centraal Europees systeem waarin aanvragen worden geautomatiseerd. Het registreren kost nu ongeveer 1750 euro.”
Heb jij nog meer vragen over merkrecht? Of gelijk aan de slag met jouw registratie? Neem dan contact met ons op en wij brengen je graag in contact met de Merkplaats voor advies op maat.