Wat je moet weten over de nieuwe Reclame Code

We zien het altijd en overal; op straat, op social media, in onze mailbox, of ouderwets in de brievenbus: reclame. Niet gek dus dat dit niet altijd gaat volgens de vele wetten en regels die er zijn omtrent reclame. 

Het is je vast niet ontgaan. Kim Kardashian kreeg onlangs een 250.000 dollar hoge boete voor een crypto Instagram post, omdat de post niet aangemerkt stond als zijnde advertentie. Haarlem wil als eerste stad ter wereld vleesreclames gaan verbieden. Enzo Knol en Monica Geuze worden op de vingers getikt voor sluikreclame en gokreclames met bekende Nederlanders in de hoofdrol zijn verleden tijd. Daarom duiken wij vandaag in de wereld van de Reclame Code en delen we de belangrijkste outtakes. Om te beginnen, wat verstaan we onder reclame?

Een (indirecte) aanprijzingen van producten, diensten of denkbeelden. Reclame is ook het vragen van diensten. Reclame kan worden gemaakt door een adverteerder of met behulp van derden. Vormen van reclame zijn telewinkelen, sponsoring, product placement, verpakking en etiketten en direct marketing.

De Nederlandse Reclame Code, bestaat uit een algemeen deel en bijzondere reclamecodes. De Code is van toepassing op alle reclame ongeacht het medium dat wordt gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald.

In het algemene deel van de Code staan de regels waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen. Hierin staat onder meer dat reclame niet misleidend en niet in strijd met de wet en waarheid mag zijn (denk aan geen discriminatie). Ook subjectieve normen zijn in dit gedeelte opgenomen. Zo mag reclame niet nodeloos kwetsen en niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.

In de bijzondere reclamecode staan speciale regels voor bijvoorbeeld alcohol, voeding, reclame voor kinderen, (online) gokken, geneesmiddelen en social media en influencer marketing.

#AD

Dit laatste is opgenomen in de nieuwe Reclame Code die in 2019 is aangepast. De kijker/consument moet op social media kunnen zien dat het om reclame gaat en moet een influencer duidelijk maken dat hij of zij betaald krijgt voor het maken van deze reclame. En dat blijkt nou precies wel eens fout te gaan, zelfs bij de meest grote sterren.

Lees hier de Nieuwe Nederlandse Reclame Code

Read more

Blog

Digitale toegankelijkheid

Blog

AVG website in 6 stappen