Op een dag ontvingen wij een belletje van een niet nader te noemen goed doel. Ons werd de vraag gesteld of wij wilden mee-pitchen voor een nieuw te ontwikkelen Nationale campagne. Nou pitcht Lefhebbers in de regel niet, maar voor een goed doel maken wij natuurlijk de uitzondering op de regel.
Het doel van de campagne was het publiekelijk bekend maken van de illegale of zwarte handel in ananassen op de Filippijnen en het uitbuiten van het personeel die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken. Oh ja; ‘Er is weinig budget beschikbaar dus of jullie daar rekening mee kunnen houden?
Met deze missie ‘goed maar goedkoop’ in ons achterhoofd werd het idee bedacht van; De zwarte ananas: We kopen een ananas en spuiten deze helemaal zwart a la ‘de zwarte handel. Het product (de binnenkant) daarentegen blijft nog wel zijn waarde en pracht behouden.
Stap twee is in grote steden guerrilla stijl reclame maken voor ‘De zwarte ananas’. Stickers met zwarte ananassen, je ontkomt er niet aan. Opgevolgd door social, wat influencers, je kent het recept.
Stap drie is het plaatsen van deze zwarte ananas op een station naar keuze. Paniek gegarandeerd (met misschien hier en daar wat opstokerij). De schrijvende pers pikt het op en de EOD heeft een heerlijke frisse gratis lunch te pakken.
Tot slot lanceren wij een tv-commercial met daarin niets meer dan ‘De zwarte ananas’ die doormidden wordt gesneden waardoor het product zijn ware aard laat zien. Afgetopt door tragische beelden en een pakkende leus.
Pitch voorbereidingskosten: 2 euro voor de ananas en 5 voor de spuitbus.
Bereik campagne: iedereen die het nieuws volgt.
De dag voor de presentatie werden wij gebeld of wij er klaar voor waren en, dat het budget vastgesteld was op ‘maar’ €50.000,-. Nou, wij zagen onszelf direct Caipirinha’s drinken in Rio.
De grote dag was daar en wij bleken een van de vier partijen te zijn die hun idee kwamen presenteren.
Wij bevonden ons in een wachtkamer met moodboards, flowcharts en veel te serieuze mensen met te dure kleren aan. Lefhebbers: een katoenen tas met daarin een zwart gespoten ananas.
Eenmaal aan de beurt troffen wij een vergaderzaal vol met alle opperhoofden van het bedrijf, Nationaal en Internationaal. Ik zal het moment nooit vergeten dat wij de zwarte ananas midden op tafel zetten en iedereen achterover zagen deinzen. Perfect!
Uiteraard zijn wij het niet geworden omdat er te veel risico’s aan zaten, of zoiets.
De CEO van het bedrijf wist wel te melden; “Ik zal dit moment nooit meer vergeten.”
Missie geslaagd.