Van SEO naar Social search

Zoeken anno nu. Met onze digitale informatievoorzieningen toegankelijker dan ooit kunnen we alles vinden wat we (niet) willen weten. Google blijft groot, maar socials maken een opkomst als zoekmachine. Een interessante en kansrijke ontwikkeling in het zoekmachine landschap. Hoe speel je hier op in? Welkom in de wereld van social search.

Gen Z geeft de voorkeur aan Tiktok en Instagram boven het gebruik van de Google zoekmachine. Zij doen op deze kanalen hun online onderzoek. Waarom? De kanalen spelen in op hun belevingswereld door het bieden van korte en bovenal visuele resultaten.

What’s in the name

Het voornaamste verschil met Google search en social search zit hem in de naam. Social algoritmes hebben een social component in zich, waarmee de zoekresultaten sterk gepersonaliseerd worden. Berichten waarop jouw netwerk gereageerd heeft of kanalen die mensen uit jouw netwerk volgen zullen een hogere ranking kennen in jouw zoekresultaten.

Tevens vormen jouw likes en interacties de basis voor de zoekresultaten die jij te zien krijgt. Op deze manier zullen de resultaten beter matchen bij jouw behoeften en interesses. Ook engagement speelt een grote rol voor het ranken van social zoekresultaten. Succesvolle berichten (hoge engagement ratio) kennen een hoge ranking in de resultaten. Het speelt in op wereldwijde trends en geeft zo actueel relevante zoekresultaten weer. 

Waarom social search op steeds grotere schaal wordt gebruikt, veelal door nieuwe generaties, wordt goed duidelijk aan de hand van een voorbeeld: 

Search: Werken bij een branding agency

Google: Resultaten tonen recruitment websites en losse vacatures. Veelal tekstuele informatie en webpagina’s. 

Instagram: Geeft veelal eerst profielen weer van werken bij pagina’s en berichten met hashtags die overeenkomen met jouw search; berichten bij jou in de buurt op basis van een locatie tag. Je bekijkt de profielen voor meer achtergrondinformatie en klikt op de vacature pagina link in de bio. 

Tiktok: Toont direct video content van een dag op de werkvloer bij bureau X en een korte testimonial van een medewerker die vertelt over zijn of haar job bij bureau Y. Je klikt door naar het account en bekijkt andere content van het bedrijf om meer te weten te komen over hun producten/dienstverlening, cultuur en carrièremogelijkheden.

Social search strategie

  • Krijg inzicht in jouw vindbaarheid door onderzoek te doen naar de resultaten die verschijnen op jouw merk-, productnaam en relevante termen.
  • Analyseer jouw volgers. Wat zijn hun kenmerken en interesses?
    Onderzoek engagement patronen (liken, reageren, delen, DM’en, etc.) en stem jouw content hier op af.
  • Doe inspiratie op via de explore functies

Kortom, social search is een onderdeel van de klantreis geworden. Een sterke social vindbaarheid is van belang; ben jij op het juiste moment in het besluitproces en op het juiste kanaal beschikbaar voor jouw doelgroep?

Read more

Blog

Innoveren in tijden van voorspoed

Blog

Wat weet jij van chatGTP en auteursrecht?