Mind the gap

Universal Analytics (UA) is (bijna) niet meer; per juli 2023 maakt het Google Analytics zoals we dat allemaal kennen plaats voor Google Analytics 4 (GA4). De grootste verandering/verbetering van GA4 is het meten van cross platform data. Of je nu allereerst in contact komt met een bedrijf via een Youtube video of direct land op de website, GA4 meet het en houdt daarnaast meer rekening met de privacyregels van vandaag de dag en in de toekomst. 

In GA4 hebben websitebezoekers plaats gemaakt voor sessies en pagina views. Dit omdat GA4 zich focust op gebeurtenissen op de site. Het aantal websiteezoekers vertelt ons tegenwoordig namelijk minder door het gebruik van bijvoorbeeld apps en video. Events als scrolls, clicks, zoekgedrag op de site, video engagement en bestand downloads zijn tegenwoordig een belangrijkere focus dan bezoekersaantallen.

GA4 is gebaseerd op machine learning en Big Data. Zo kun je nu voorspellingen doen over het gedrag van je website bezoekers en hun gebruikerservaring verbeteren. Je kunt vooraf doelgroepen instellen die fictief 7 dagen gaan converteren op je website. Op deze manier zie je hoe bepaalde events verlopen op je website. Zie het als een soort debug view. 

Nog een opvallende, maar niet minder logische verandering, is het verdwijnen van het bounceratio. Bounceratio was een lange tijd een belangrijke graadmeter van het succes van een website. Waarom dit verdwijnt? Stel: je bent op zoek naar een partij die je kan helpen met branding en propositie. Je Googlet “branding bureau Amsterdam” en komt terecht op de homepagina van een partij met een heldere propositie, een indrukwekkend portfolio en een mooi design. Je vult het contactformulier in en verlaat de website. Dan was je bezoek kort, je bezocht slechts één pagina, maar je bezoek was wel van waarde.

“Bounceratio: Een percentage dat uitdrukt hoe hoog/snel het verloop van websitebezoekers is op een webpagina. Een hoog bounce ratio betekent een hoog/snel verloop van gebruikers op je website. Je verlaat snel/gelijk de landingspagina waarop je de site binnenkomt zonder andere pagina’s van de site te bekijken. Hoe lager het percentage, hoe beter dit is/was.”

Waar vind ik wat?

Het uiterlijk van GA4 verschilt licht van UA. Daarom tot slot een korte ronde langs de belangrijkste en meest gebruikte items:

  • Acquisition laat zien waar je gebruikers vandaan komen
  • In engagement vind je tijd en events terug
  • Monetization is de nieuwe term voor e-commerce in GA4
  • In retention vind je het behoud van je users na verloop van tijd
  • Demographics geeft een overzicht van waar je gebruikers vandaan komen en wie ze zijn. Denk aan country, city, gender, interests, age.
  • Technology biedt een overzicht van platforms. Hier vind je bijvoorbeeld ook een app terug naast je website als je hierover beschikt.
  • Conversions zijn belangrijke events om naar te kijken (met name in e-commerce). In All events’ vind je events die ook niet (direct) gerelateerd zijn aan e-commerce, zoals het invullen van betaalgegevens.
  • Onder explore kun je zelf kiezen hoe je de data wil bekijken. Bijvoorbeeld in een funnel, path of lijndiagram.

Kortom: Mis de trein niet en voorkom een gap in je data. Let op, bestaande UA accounts worden niet vanzelf omgezet naar GA4 en na het overstappen op GA4 bevat dit account geen historische data. Een van dé redenen om snel de overstap te maken als je dit nog niet hebt gedaan. Maak je een nieuw account aan, dan zal dit GA4 zijn en kun je gelijk aan de slag.

Read more

Blog

Google for jobs

Blog

Maak kennis met BERT